רובוטיקס בלוקס – קורס RB08 – שיעור 3

 

מטרת השיעור :

  1. לימוד תיכנות באמצעות סקראץ
  2. חזרה על לולאה אין סופית
  3. חזרה על לולאה  עם מונה – שסופרת עד מספר ידוע
  4. הגבה לאירוע – באת לחצית על מקש רווח במקלדת
  5. הגדרת משתנה , שימוש משתנה  , הגדלת ערך משתנה ב 1 , איפוס משתנה
  6. משפט אם  – אם דמות אחת מתנגשת בשניה עצור משחק
  7. אתחול משתנים – להתחלת משחק חדש

 

פתיחת התוכנית קישור  https://scratch.mit.edu/ משם ללחוץ על

 

את התיכנות נילמד דרך משחק שהילדים ילמדו לתכנת לבד או על ידי תיווח של מדריך \ מבוגר

מטרת המשחק לקפווץ לפני שהתפוח מגיע ,  כל קפיצה ללא התנגשות מגדילה את הערך המשתנה ב 1

 

פסילה :

קוד בלוקים של התוכנה עצמה :

נתחיל לבנות את התוכנה 

שלב ראשון : נבחר דמות חדשה של ברווז במקום חתול .

את החתול נימחק  ונוסיף דמות אחרת נוסיף ברווז

נשנה את  הרקע לתוכנה    אני בחרתי אפשר כל רקע אחר שהילד בוחר

 

עבור הברווז  (האובייקט הקופץ)

נוסיף את הפקודות הבאות לתוכנה  עבור הברווז

בכל פעם שהתוכנה תפעל מחדש נידרוש שהברווז יחזור למקום ההתחלה

 

 

פקודה ואירוע על הקשת מקש “רווח”

פקודה זאת פוכלת בכל פעם שמקישים על מקש הרווח

נוסיף צליל לפקודה

 

הפעילו את התוכנה  והקישו על מקש הרווח

עכשיו נוסיף קפיצה של הדמות 

יש שני צרים : ציר X וציר Y  בקפיצה ניבחר את ציר ה Y

בקפיצה אנחנו נעלה את הברווז למעלה ואז נוריד אותו למטה – נבנה את זה בשני שלבים

שלב ראשון של  הקפיצה למעלה  , נבנה לולאה של 12 פעמים  (שנה את 10 ל 12)

 

פקודה זאת מוסיפה בכל פעם 10 צעדים כלפי מעלה בציר ה Y של הברווז

הרץ את הפקודות  הברווז צריך לעולות רק למעלה !

 

שלב שני של הקפיצה  –  למטה החזרת הברווז למטה  נעשה אותו פעולה רק עם מינוס 10 (נשנה למינוס )

שים לב לולאה נוספת ! והיא 12 פעמים .

 

בססיום בניית הפקןדות של הקפיצה

כך זה אמור להיראות – קפיצת הברווז

הפעילו את הנתוכנה שבניתם

 

נוסף את התפווח לתוכנה ונמקם אותו באותו גובה של הברווז

נקטין את התפוח לחצי  (50%) נשנה בתיבת גודל מ 100 ל 50 

נוסף את הפקודה עבור התפות (שים לב התפוח מסומן )

התפוח יזוז בציר ה  X משמאל לימין

פקודה זאת מחזירה בכל פעם שנפיעל את התוכנית מחדש  למיקום ההתחלתי

 

נשנה את הערך ל 

גלוש : מ 1 נשנה ל 2  או 3 ….

אל x : נשנה ל  260-

כך זה אמור להיות

 

נפעיל את התוכנה

התפוח צריך לנוע משמאל לימין במסך בציר ה X

 

בניית ההתנגשות של הברווז עם התפוח

 

שלב ראשון נבחר את הברווז    על מנת שאת הפקדות  יפעלו על הברווז

נבחר את משפט אם

לתוך משפט אם נוסיף את הבדיקה  התנאי  ונשנה אותו ל

לתפוח Apple  :

 

אם התנאי מתקיים (הברווז והתפוח מתנגשים) אנחנו נרצה לעזור את התוכנית 

נכניס את  את  משפט ה IF  לתוך ללואה לעולמים 

ושיפעל מתחילת התוכנית

כך תיראה התוכנית

 

מתקדם נוסיף ניקוד  – נלחץ על יצירת משתנה

 

ניתן שם ניקוד  ונלחץ על אישור

 

נוסף משתנה ניקוד

נאתחל את המשנה ל 0   בחלון פקודות של הברווז – שהתוכנית תפעל

כל פעם מחדש המשתנה התאתחל ל 0  ניבחר את המשנה ניקדו

 

נקדם את המשנה ניקוד ב 1 בכל פעם שיש קפיצה

 

התוכנית המלאה 

של הברווז

של התפוח

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עברו התפוח :

 

 

תזכורת על מנת להפעיל את התוכנה יש ללחוץ על 

תרגיל הוסף עוד דמות ועוד משתנה , כאשר ולחצים על כפתור + במקלדת מצד ימין הדמות השניה קופצת גם וצוברת נקודות

 

כתיבת תגובה