ניטור מים – מה חשוב לבדוק  ?

רובוטרוניקס מפתחת מערכות מתקדמות לניטור מים .

במאמר זה נעסוק באלמנטים המרכזים של מערכת ניטור מים מה חשוב לבדוק  לפי סוג מאגרי מים , בארות נחלים ימות .

ניתור מים
ניתור מים

סוג הניטור משתנה מאיזור ואיזור  וזה תלוי במקורות בעל פוטנציאל זיהום סבבתי , ולכן יש לעשות ניתוח סבבתי של עד 60 ק”מ למפעלים הסבבתים ולהתאים את הבדיקות . עם זאת אלו הם המרכבים המובלים

 

 

 

נחלים נכון לבדוק בעיקר את הפרמטרים הבאים :

מוצקים מרחפים במים  TSS 

TSS מייצג סך מוצקים מרחפים, ומתייחס לחלקיקים הנישאים במים שגודלם עולה על 2 מיקרון. כל חלקיק קטן מ-2 מיקרון, לעומת זאת, נחשב למוצק מומס כולל (TDS). רוב המוצקים המרחפים כוללים חומרים אנאורגניים; עם זאת, גם אצות וחיידקים עשויים להיחשב TSS.

TSS יכול להיות כל דבר שצף או “תלוי” במים, כולל חול, משקעים ופנקטון. כאשר מקורות מים מסוימים מזוהמים בצמחים או בעלי חיים מתפוררים, החלקיקים האורגניים המשתחררים למים הם בדרך כלל מוצקים מרחפים. בעוד שחלק מהמשקעים ישקע בתחתית מקור מים, TSS אחר יצוף על פני המים או יישאר תלוי איפשהו באמצע. TSS משפיע על צלילות המים, כך שככל שתכולת ה-TSS של מקור מים גבוהה יותר, כך היא תהיה פחות ברורה

צריכת חמצן ביולוגית במים  BOD

Biological Oxygen Demand (BOD) and Water

נוכחותו של ריכוז מספיק של חמצן מומס  במים היא קריטית לשמירה על החיים הימיים והאיכות האסתטית של נחלים ואגמים. קביעת האופן שבו חומר אורגני משפיע על ריכוז החמצן המומס  במים (DO) בנחל או אגם היא חלק בלתי נפרד לניהול איכות המים. ריקבון החומר האורגני במים נמדד כביקוש ביוכימי או כימי לחמצן. ביקוש חמצן הוא מדד של כמות חומרים חמצוניים בדגימת מים שיכולים להוריד את ריכוזי DO.

ניטור מים נהר
ניטור מים נהר

לחצים סביבתיים מסוימים (טמפרטורות קיץ חמות) וגורמים אחרים הנגרמים על ידי בני אדם (שפיכת  של דשנים עודפים למקור מים) יכולים להפחית את כמות החמצן המומס במקור המים, וכתוצאה מכך פוגעים ושפעים  על החיים הימיים המקומיים. ניתוח מים אחד המשמש על מנת להבין טוב יותר את ההשפעה של חיידקים ומיקרואורגניזמים אחרים על כמות החמצן שהם צורכים כשהם מפרקים חומר אורגני תחת אירובי (חמצן קיים) הוא מדד הביקוש לחמצן ביוכימי (BOD).

קביעת האופן שבו חומר אורגני משפיע על ריכוז החמצן המומס  במים בנחל או באגם היא חלק בלתי נפרד לניהול איכות המים. BOD הוא מדד לכמות החמצן הנדרשת להסרת חומר אורגני פסולת ממים בתהליך הפירוק על ידי חיידקים אירוביים (אותם חיידקים שחיים רק בסביבה המכילה חמצן). החומר האורגני של הפסולת מיוצב או נעשה בלתי ניתן לערצוי באמצעות פירוקו על ידי אורגניזמים חיידקיים חיים הזקוקים לחמצן כדי לעשות את עבודתם. BOD משמש, לעתים קרובות במתקני טיהור שפכים, כמדד של מידת הזיהום האורגני במים.

צריכת חמצן כימית במים COD

Chemical Oxygen Demand

ביקוש לחמצן כימי (COD) הוא כמות החמצן המומס שחייב להיות נוכח במים כדי לחמצן חומרים אורגניים כימיים, כמו נפט. COD משמש כדי לאמוד את ההשפעה לטווח קצר שפכים שפכים יהיו על רמות החמצן של קבלת מים

 

למה למדוד ביקוש לחמצן כימי (בקלה)?
כאשר שפכים מטופלים משוחררים לסביבה, זה יכול להכניס זיהום בצורה של תוכן אורגני למים המקבלים. רמות גבוהות של COD שפכים מצביעים על ריכוזים של אורגנים שיכולים לרוקן חמצן מומס במים, מה שמוביל לתוצאות סביבתיות ורגולטוריות שליליות. כדי לעזור לקבוע את ההשפעה ובסופו של דבר להגביל את כמות הזיהום האורגני במים, הביקוש לחמצן הוא מדידה חיונית.

כלוריד  במים Cl

חיטוי מים עם כלור וכלוראמין

המים מגיעים ממגוון מקורות, כמו אגמים ובארות, שעלולים להיות מזוהמים בחיידקים שעלולים לגרום לאנשים לחלות. חיידקים יכולים גם לזהם מים כשהם עוברים דרך קילומטרים של צנרת כדי להגיע לקהילה. כדי למנוע זיהום בחיידקים, חברות המים מוסיפות חומר חיטוי – בדרך כלל כלור או כלורמין – שהורג חיידקים גורמי מחלות כמו סלמונלה , קמפילובקטר ונורו – וירוס .

ניטור מים מאגר
ניטור מים מאגר

כלור וכלורמין הם חומרי החיטוי העיקריים המשמשים במערכות מים ציבוריות.
אתה יכול לברר אם יש חומר חיטוי במים שלך, באיזה סוג של חומר חיטוי נעשה שימוש, ועד כמה פעלה החברה שלך לפי הכללים לגבי חיטוי על ידי השגת עותק של דוח אמון הצרכנים של הצרכן שלך .

רוב הקהילות משתמשות בכלור או בכלוראמינים. יש קהילות שעוברות הלוך ושוב בין כלור וכלוראמינים בתקופות שונות של השנה או מסיבות תפעוליות אחרות. פחות נפוץ, שירותים משתמשים בחומרי חיטוי אחרים, כגון כלור דו חמצני. חלק ממערכות המים המשתמשות במים ממקור מי תהום (כמו בארות קהילתיות) אינן חייבות להוסיף חומר חיטוי כלל.

חיטוי עם כלור
מהי הכלור?
כלור הוא תהליך של הוספת כלור למי השתייה כדי להרוג טפילים, חיידקים ווירוסים. ניתן להשתמש בתהליכים שונים כדי להשיג רמות בטוחות של כלור במי השתייה. שימוש או שתיית מים עם כמויות קטנות של כלור אינו גורם להשפעות בריאותיות מזיקות ומספק הגנה מפני התפרצויות מחלות הנישאות במים.

האם יש בעיות בריאות הקשורות לכלור?
חברת המים שלך מפקחת באופן קבוע על איכות המים כדי לספק לך מי שתייה בטוחים. אנשים מסוימים רגישים יותר מאחרים לכימיקלים ולשינויים בסביבתם. אנשים שיש להם חששות בריאותיים צריכים לפנות לייעוץ רפואי מספק שירותי הבריאות שלהם לפני שהם יוצרים קשר עם מחלקת הבריאות המקומית שלהםסמל חיצוני.

האם כלור משפיע על חולים במהלך דיאליזה?
במהלך הדיאליזה משתמשים בכמויות גדולות של מים לניקוי פסולת מדם המטופל. מרכזי דיאליזה חייבים לטפל במים כדי להסיר את כל חומרי החיטוי הכימיים, כולל כלור וכלורמין, לפני שניתן יהיה להשתמש במים לדיאליזה. משתמשים בדיאליזה ביתית צריכים להתייעץ עם יצרן המכונה לקבלת הוראות כיצד לטפל נכון במים שלהם לפני השימוש.

מהן הרמות הבטוחות של כלור במי השתייה?
רמות כלור של עד 4 מיליגרם לליטר (מ”ג/ליטר או 4 חלקים למיליון (ppm)) נחשבות בטוחות במי שתייהסמל חיצוני. ברמה זו, לא סביר שיתרחשו השפעות בריאותיות מזיקות.

האם כלור ישפיע על הטעם או הריח של המים שלי?
מים עם כלור יכולים לטעום ולהריח שונה מאשר מים לא מטופלים. יש אנשים שאוהבים את הטעם והריח של מים עם כלור, ואחרים לא. בעיות טעם וריח עלולות להתעורר בהתאם לאיכות המים ולכמות הכלור במים.

האם כלור ישפיע על חיות המחמד שלי?
כלור וכלורמין רעילים לדגים, חיות מים אחרות, זוחלים ודו-חיים. שלא כמו בני אדם וחיות מחמד אחרות, בעלי חיים מסוג זה סופגים מים ישירות לזרם הדם. אל תחזיק את החיות הללו במים המכילים חומרי חיטוי אלו. ניתן להסיר כלור מהמים על ידי השארת הכלור למשך מספר ימים או על ידי קניית מוצר בחנות החיות המקומית שלך שמסיר את הכלור. שאל את חנות החיות המקומית שלך לגבי שיטות להסרת חומרי חיטוי מהמים עבור חיות מחמד אלו.

הכמות הקטנה של כלור שתוסיף למים לא תשפיע על חיות מחמד אחרות (כגון יונקים וציפורים) וניתן להשתמש בה באופן קבוע להשקיה ורחצה של בעלי חיים.

מדוע ספק המים שלי עובר באופן זמני מכלורמין לחיטוי כלור?
הסוכנות להגנת הסביבה של ארה”ב (EPA) מאפשרת למפעלי טיפול במי שתייה להשתמש בכלורמין וכלור לחיטוי מי שתייה. צינורות מערכת המים מפתחים שכבה של ביופילם (רפש) שמקשה על הרג חיידקים. ספקי מים עשויים לעבור זמנית מכלורמין לחיטוי כלור כדי לסייע בהסרת שכבת הרפש הזו.

האם טיפול בכלור חדש?
כלור שימש לראשונה בארצות הברית כחומר חיטוי מרכזי בשנת 1908 בג’רזי סיטי, ניו ג’רזי. השימוש בכלור הפך ליותר ויותר נפוץ בעשורים הבאים, ועד שנת 1995 כ-64% מכל מערכות המים הקהילתיות בארצות הברית השתמשו בכלור כדי לחטא את המים שלהם.

חיטוי עם כלורמין
מהי כלורמינציה?
כלורמינציה היא תהליך של הוספת כלורמין למי השתייה כדי לחטא אותם ולהרוג חיידקים. הוא משמש לעתים כחלופה לכלור. כלוראמינים הם קבוצה של תרכובות כימיות המכילות כלור ואמוניה. הסוג המסוים של כלורמין המשמש לחיטוי מי שתייה נקרא מונוכלורמין אשר מעורבב למים ברמות שהורגות חיידקים אך עדיין בטוחות לשתייה.

האם יש בעיות בריאות הקשורות לכלורמין במים?
מחקרים מצביעים על כך ששימוש או שתייה של מים עם כמויות קטנות של כלורמין אינם גורמים להשפעות בריאותיות מזיקות ומספק הגנה מפני התפרצויות מחלות הנישאות במים . מחקרים אלו לא דיווחו על השפעות בריאותיות שנצפו משתיית מי שתייה עם רמות כלורמין של פחות מ-50 מיליגרם לליטר (מ”ג/ליטר) במי שתייה. רמה נורמלית לחיטוי מי שתייה יכולה לנוע בין 1.0 ל-4.0 מ”ג/ליטר.

חברת המים שלך מפקחת באופן קבוע על איכות המים כדי לספק לך מי שתייה בטוחים. אנשים מסוימים רגישים יותר מאחרים לכימיקלים ולשינויים בסביבתם. אנשים שיש להם חששות בריאותיים צריכים לפנות לייעוץ רפואי מספק שירותי הבריאות שלהם לפני שהם יוצרים קשר עם מחלקת הבריאות המקומית שלהם. צור קשר עם מחלקת הבריאות המקומית שלך למידע נוסףסמל חיצוני.

מהן רמות בטוחות של כלורמין במים?
רמות כלוראמין של עד 4 מיליגרם לליטר (מ”ג/ליטר) או 4 חלקים למיליון (ppm) נחשבות בטוחות במי שתייה. ברמות אלו, לא סביר שיתרחשו השפעות בריאותיות מזיקות.

האם כלורמין משפיע על חולים במהלך דיאליזה?
במהלך הדיאליזה משתמשים בכמויות גדולות של מים לניקוי פסולת מדם המטופל. מרכזי דיאליזה חייבים לטפל במים כדי להסיר את כל חומרי החיטוי הכימיים, כולל כלור וכלורמין, לפני שניתן יהיה להשתמש במים לדיאליזה. משתמשים בדיאליזה ביתית צריכים להתייעץ עם יצרן המכונה לקבלת הוראות כיצד לטפל נכון במים שלהם לפני השימוש.

מדוע ספק המים שלי עובר מכלור לחיטוי כלורמין?
הסוכנות להגנת הסביבה של ארה”ב (EPA) מאפשרת למפעלי טיפול במי שתייה להשתמש בכלורמין וכלור לחיטוי מי שתייה. מחקרים מראים שלכלורמין ולכלור יש יתרונות וחסרונות.
כלור הוא שיטה יעילה ביותר לחיטוי. עם זאת, בעוד בצינורות הוא מייצר כמויות קטנות של כימיקלים (הנקראים “תוצרי לוואי של חיטוי”) אם במי המקור יש רמות גבוהות יותר של לכלוך או חיידקים שעלולים להגיב עם כלור.

כלור מנוצל במהירות גם במערכות מים. לפעמים לא נשאר מספיק כלור כדי להרוג חיידקים במים עד שהם מגיעים לקצה הצינורות. כלורמין יכול להחזיק מעמד זמן רב יותר בצנרת המים ומייצר פחות תוצרי לוואי לחיטוי. כדי לעמוד בתקני ה-EPA שנועדו לצמצם את תוצרי הלוואי של חיטוי , חלק משירותי המים עוברים לכלורמין.

האם כלורמין ישפיע על הטעם או הריח של המים שלי?
אם אתה מבחין בשינוי כלשהו בטעם או בריח של המים שלך, יכול להיות שלמים שטופלו בכלורמין יש פחות טעם וריח של “כלור” מאשר למים שטופלו בכלור.

האם כלורמין יגדיל את כמות העופרת או הנחושת במי השתייה שלי?
כלורמין יכול לשנות את התכונות הכימיות של המים, מה שיכול להשפיע על צינורות עופרת ונחושת. רמות העופרת והנחושת מוסדרות בקפדנות במי שתייה על ידי כלל העופרת והנחושת של ה-EPAסמל חיצוני. EPA מספקת הנחיות לרשויות המים המקומיות העוברות לכלורמין כיצד למזער את רמות העופרת והנחושת.

אם אתה מודאג לגבי רמות עופרת או נחושת במים הביתיים שלך, התקשר לקו החם של מי שתייה בטוחים של EPA בטלפון 800-426-4791 לקבלת מידע בדיקה.

האם כלורמין ישפיע על חיות המחמד או הצמחים שלי?
כלור וכלורמין רעילים לדגים, חיות מים אחרות, זוחלים ודו-חיים. שלא כמו בני אדם וחיות מחמד אחרות, בעלי חיים מסוג זה סופגים מים ישירות לזרם הדם. אל תחזיק את החיות הללו במים המכילים חומרי חיטוי אלו. בניגוד לכלור, לא ניתן להסיר את הכלורמין על ידי מתן מים לשבת במשך כמה ימים. עם זאת, מוצרים זמינים בחנויות אספקת אקווריום שיכולות להסיר כלורמין. שאל את חנות החיות המקומית שלך לגבי שיטות להסרת חומרי חיטוי מהמים עבור חיות מחמד אלו.

הכמות הקטנה של כלורמין שנוספה למים לא תשפיע על חיות מחמד אחרות (כגון יונקים וציפורים) וניתן להשתמש בה באופן קבוע להשקיה ורחצה של בעלי חיים.

האם טיפול בכלורמין חדש?
כלורמין שימש כחומר חיטוי למי שתייה בארצות הברית במקומות כמו קליבלנד, אוהיו, ספרינגפילד, אילינוי ולנסינג, מישיגן מאז 1929. בשנת 1998, סקר EPA העריך ש-68 מיליון אמריקאים שתו מים מחוטאים בכלורמין. כמה ערים גדולות בארה”ב כמו פילדלפיה, סן פרנסיסקו, מפרץ טמפה וושינגטון הבירה משתמשות בכלורמין כדי לחטא מי שתייה. כלורמין מוכר כחומר חיטוי בטוח וכחלופה טובה לכלור.

מקור  : https://www.cdc.gov/healthywater/drinking/public/water_disinfection.html

שיטות של בדיקת כלור בדיקלת כלורין בצורה אנאליטית

 

חנקן קלדל במים  TKN

אמוניה במים  NH4

ניטריט במים  NO2

ניטראט במים  NO3

חנקן כללי במים  TN

זרחן כללי  במים TP

קוליפורמים צואתיים  במים COLI F

אורגנ במיים TOC

זיהומים במים 

 

 

 

 

כתיבת תגובה