מה זה ווקטור אנלייזר ?

מה זה ווקטור אנלייזר ? ואיך הוא עזור לתיכנון מעגלים אלקטורנים לתיאום אימפדנס 50 אומ ?

 

מנתחי רשת וקטורים (VNAs) הם מכשירי בדיקה הנפוצים בשימוש בתחום תדרי הרדיו (RF) הן באתרי ייצור ותחזוקה והן במעבדות.
מכשירים מגוונים אלה משמשים לאפיון רכיבי RF, כבלים ואנטנות.
כדי לבצע מדידה, אות מועבר ל-Device Under Test (DUT) ומנתח רשת וקטור (VNA) מודד את תגובת המכשיר הנבדק.

VNAs משמשים לאפיון דברים רבים כולל מכלולי אנטנה שלמים ומסנני פס מעבר. עם זאת, השימוש הנפוץ ביותר הוא מדידה של רכיבי RF בודדים או מיקרוגל, כגון כבלים, מחברים או אנטנות, וגם לוחות מעגלים במהלך התכנון. הודות לידע על משרעת ומאפייני הפאזה של מכשיר, ניתן לצייר תמונה מלאה יותר של התנהגותו. לדוגמה, אחד הפרמטרים החשובים ביותר של מגבר הוא ההגבר על פס תדרים נתון, אך וריאציה לא ליניארית של הפאזה ברוחב הפס כולו עלולה לגרום לעיוות של אותות רחב פס, ולכן, זה צריך בזהירות להיות מוערך.

כמה דוגמאות ליישומים אפשריים הם:

פרמטרי שידור
מקדם השידור מאפיין כיצד אות הקלט משתנה על ידי מעבר דרך ה-DUT. אם המשרעת של המתח המשודר נמוכה ממשרעת מתח הכניסה, ל-DUT יש אובדן הכנסה, ואם הפלט גדול יותר, ל-DUT יש רווח. חלק השלב של המדידה נקרא שלב ההכנסה. עבור כל אות המורכב ממספר רכיבי תדר, חשוב לדעת באיזו מידה ה-DUT מעוות ומשנה את צורת האות. הכרת הפרמטרים של השידור דרך ה-DUT מסייעת בבחירת הרכיבים המתאימים ביותר, וביכולת לפצות על האובדן והעיוות במהלך השידור.

CrossTalk

כרטיס אלקטורני   ומעגלים אמבדד הצלבה היא אפקט צימוד לא רצוי המתרחש כתוצאה ממוליכים בסמיכות זה לזה. הוא נמדד כאחוז היחסי (או dB) של האות מקו המקור, המופיע על קו הקורבן היחסי. לדוגמה, במהלך תכנון רכיבים דיגיטליים, הממדים של לוחות מעגלים מודפסים (PCB) נוטים להתכווץ ורכיבים ממוקמים קרוב יותר מתמיד, כך שלמוליכים המחברים יכולים להיות צימוד קיבולי או אינדוקטיבי. מדידת הצלבה אנלוגית יכולה אם כן להועיל באופן מפתיע במהלך התכנון של רכיבים דיגיטליים על ידי הפחתת ההשפעה השלילית שלה על התנהגות ה-PCB.

Distance To Fault
Distance To fault (DTF) היא מדידה בתחום הזמן ולא בתחום התדר הנפוץ יותר. הוא משמש כדי למצוא את כל אי המשכיות של מכלולי אנטנה או כבלים שעלולים להתרחש עקב נזק, חיבורים רופפים, קורוזיה או השפעות ההזדקנות. כדי לקבל את המרחקים לחוסר המשכיות, מבוצע סוויפ על פני טווח תדרים מוגדר וכל המידע על הגודל והפאזה שמתקבל מאוחסן. לאחר מכן, ההמרה ההפוכה של פורייה מהירה משמשת להמרת הנתונים לתחום הזמן. לבסוף, רמת האות המשתקף בכל נקודת מרחק מושגת על ידי הכפלת ערכי הזמן על ציר x במהירות התפשטות האות הספציפית. עם סוויפ תדר רחב, ניתן לאתר תקלות אלו בדיוק רב. תכנון מעגל אלקטרוני  פיתוח אמבדד הכולל אחר  יצור אב טיפס ראשוני של

תיכנון RF פיתוח מעגלי רדיו

כתיבת תגובה