קורס יסודות בינה מלאכותית RB26-13 : נתונים בינה מלאכותית
Artificial General Intelligence – בינה מלאכותית כללית.
נזכיר שוב מבחן טיורינג
הוא מבחן פשוט שבודק האם מחשב מסוגל להתנהג כמו אדם.
המדען אלן טיורינג, שהמציא את המבחן בשנת 1950, שאל שאלה: "האם מחשב יכול לחשוב?".
במבחן, שופט אנושי מנהל שיחה בכתב עם שני משתתפים – אחד מהם אדם והשני מחשב. אם השופט לא מצליח לדעת מי זה מי, כלומר המחשב מצליח לשכנע שהוא אדם, אז אומרים שהמחשב עבר את מבחן טיורינג.
-
דוגמה לשיחה פשוטה במבחן טיורינג
השופט: שלום, איך אתה מרגיש היום?
המחשב: בסדר גמור, תודה ששאלת. קצת עייף אבל מרוצה מהיום.
האדם: גם אני עייף. מזג האוויר היום היה חם, נכון?
המחשב: נכון, זה באמת היה יום חם במיוחד.
אם השופט לא יודע מי זה המחשב ומי האדם, והמחשב עונה בצורה טבעית, ייתכן שהוא יעבור את המבחן.
-
מקרה בו המחשב נכשל
השופט: איזה ספר קראת לאחרונה?
המחשב: אני לא מבין את השאלה.
כאן, אם השופט מבין שהתשובה לא טבעית, הוא יודע שמדובר במחשב.
-
שאלות מורכבות יותר
השופט: מה אתה חושב על משמעות החיים?
המחשב: לדעתי, משמעות החיים היא לחפש תשובות, ללמוד ולהתפתח כל הזמן.
Artificial General Intelligence – בינה מלאכותית כללית.
מדובר בסוג של בינה מלאכותית שיכולה לבצע כל משימה קוגניטיבית כמו אדם.
במילים פשוטות: מערכת AGI יכולה ללמוד, להבין, לפתור בעיות, להמציא פתרונות חדשים ולהסתגל לכל תחום – בדיוק כמו מוח אנושי, ולא רק בתחום אחד כמו משחק שחמט או ניתוח תמונות.
בניגוד ל-AI צר (Narrow AI), שמתמקד במשימה אחת, AGI הוא כמו מוח כללי שיכול להתמודד עם כל בעיה.
יתרונות של AGI:
-
פתרון בעיות מורכבות – יכול לסייע בפתרון אתגרים גדולים כמו אקלים, רפואה ומדע.
-
אוטומציה מלאה – ביצוע משימות מונוטוניות במהירות וביעילות.
-
למידה והתאמה עצמית – יכול ללמוד לבד, לייעל תהליכים ולפתח פתרונות חדשים.
-
שיפור שירותים – תמיכה במוקדי שירות, רפואה, משפט, תעשייה ועוד.
-
קידום מדע וטכנולוגיה – האצת מחקרים, פיתוחים וחדשנות.
חסרונות של AGI:
-
אבטלת המונים – החלפת עובדים במכונות חכמות.
-
שליטה מוגבלת – קשה להבין, לעצור או לשלוט במערכת חזקה מדי.
-
סיכונים אתיים – חשש מניצול לרעה, בעיות מוסריות ורגולציה.
-
פגיעה בפרטיות – יכולת איסוף מידע ועיבודו בקנה מידה עצום.
-
הבדלי עוצמה – מדינות חזקות או חברות ענק ישתלטו על הכוח.
מקומות עבודה שייעלמו:
-
קופאיות
-
נהגים – מוניות, משאיות, שליחים
-
עובדי מוקד טלפוני
-
אנליסטים פיננסיים
-
עבודות ייצור פשוטות
-
עורכי דין במקרים פשוטים
-
מורים בתוכן בסיסי/שגרתי
מקומות עבודה שיווצרו:
-
מפתחי AI – חוקרי AI, מהנדסי נתונים, מתכנתי אלגוריתמים
-
בקרי בטיחות AI – מומחים לוודא ש-AGI לא חורג ממסגרתו
-
מדריכי AI לאדם – שילוב AI בהוראה, ליווי ותמיכה רגשית
-
מפתחי אתיקה של AI – לדאוג ש-AI פועל לפי כללי מוסר וחוק
-
מהנדסי תחזוקת AI – אנשי שטח שיתקנו מערכות AGI פגועות
-
חוקרי רגולציה – פיתוח חוקים ותקנות לאיזון שימוש בטכנולוגיה
-
מנהלי שיתופי פעולה עם AI – קואוצ'ינג לאנשים איך לעבוד עם AI
תרגיל כיתה 1 :
הכנסו עם חשבון ה GMAIL שלכם
1.פנו לעזרת בינה מלאכותית ב שלושה מנועי חיפוש ושאל את הדברים הבאים
Claude , Gemini , chatpt
1.1 מתי יופעו ראשוני מכונות AGI
1.2 כתוב את המקצוע שלך ושאל מה עליך לעשות להפוך את מהפכת A.I ליתרון אישי ?,
ומה עליך ללמוד על מנת להשתלב במהפכת ה AGI
1.3 מה ממומלץ ללמד את ילדך עובר מהפכת A.I AGI
תרגיל כיתה 2 : RB26-00 קישורים – תרגול וחזרה
- צור בעזרת הכלים החדשים סרטון וידאו קצר ב CANVA בשפה העברית (תזכורת בחר יצירת סרטון)
הכולל 4 חלקים קצרים לפחות (התרגיל הינו גם תרגיל חזרה על חומר שנילמד ושילוב של חומר חדש )
-
חלק 1 : תמונה שנוצרה a.i studio וטקסס ב chatgpt
-
חלק 2 : תמונה שנוצרה canva וטקסס ב chatgpt
-
חלק 3 : אנימציה בתוך ה CANVA
-
חלק 4 :סרטון וידאו קצר ודיבוב בעברית
2. הסרטון כולל טקסט לדיבור בשפה העברית ב a.i studio וסרט שמוצר ב A.I STUDIO ואניציה
3. העלה את הסרטון ב YOUTUBE ושלח בקבוצה