פיתוח אב טיפוס , פיתוח מוצר

פיתוח אב טיפוס  – המשלב אלקטרוניקה ותוכנה

כאשר מפתחים אב טיפוס , יש להגדיר מספר דברים כללים מאוד לפני שמוצאים שקל אחד

נדון בסדר הדברים לפיתוח אב טיפוס

בדיקת שוק , בדיקת שוק ושוב בדיקת שוק !

פיתוח אב טיפוס - מיני מחשב על
פיתוח אב טיפוס – מיני מחשב על

הדבר הראשון הכי חשוב – אם יש שוק למוצר , אין טעם לפתח שום מוצר או אב טיפוס אם זהה מאוד כבר קיים  ומיוצר במחיר מאוד זול ומשווק עם המון ספקים שונים ברחבי העולם , במספר שפות שונות. וניראה שהשוק רווי . יש לזכור שפיתוח אב טיפוס דורש זמן , השקעה ולאחריו יש להקים קו יצור וקו הרכבה אלה הם שלבים נוספים שיש לקחת בחשבון .

לאחר בדיקת השוק ואם יש מוצר זהה או דומה יש לבדוק במה אתם תהיו שונים ?  איך זה ישפיע על המחיר ?  כמה זמן יקח לחברות גדולות להמיר את המוצר הקיים שלהם , לשלכם ?, אם החלטתם כן לייצר את המוצר למרות שיש מוצרים דומים כי למשל אתם יודעים לשווק  מעולה , המוצר שלכם טוב יותר , או זול יותר אך לא פחות איכותי , ועוד סיבות נוספות יש לבדוק כמה זמן יש למוצר אורך חיים בשוק עד שתבוא טכנולוגיה טובה יותר או זולה יותר , למשל אם אתם מייצרים מכשיר לאיתור אופניים גנובות והשוק היום עובר מדור 3 לדור 4 או 5  , ודור 3 יעלם מרשתות הסלולריות  , עליכם לבדוק שאתם מייצרים את הטכנולוגיה הנכונה  והאם כניסה של דור 4 , 5 לא תוזיל מאוד את מחיר הטכנולוגיה בה אתם מעוניינים להשתמש .

 

הדבר השני : תקינה ובטיחות –  אם יש משהו אחד שאני שומע כל הזמן שוב ושוב מחברות שמפתחות אבי טיפוס , או פיתוח מוצר  – את התקינה נשאיר לסוף !  אז הנה אני אומר בצורה מאוד ברורה – תקינה והתייחסות לבטיחות בודקים בהתחלה – עוד לפני  פיתוח אב טיפס , מהסיבות הבאות :

אם לסוג המוצר שלכם אין כלל תקן  ונידרש לבצע לו תקן מיוחד  : למשל  נניח שפיתחתם כרית אויר לרכב – שתיפתח לפני הרכב  בזמן תאונה – לא בתוך הרכב מחוץ לרכב ! מאחר ואין שום מוצר כזה ואין שום  תקן בעולם – תצטרכו אתם לממן אותו , כך שאם אין לכם פטנט רשום ביד , עלות זאת עשויה להגיע למאות אלפי שקלים וללא תקן יהיה לכם מאוד קשה לשווק כזה מוצר .

 

כן יש למוצר שלכם  סיווג ותקן :  אתם במצב מצוין  , נניח שהחלטת לפתח מוכנית על השלט  לילדים בגיל 3 שגם מלמדת לדבר

פיתוח אב טיפוס - תפס מהיר כבל רשת
פיתוח אב טיפוס – תפס מהיר כבל רשת

אנגלית – במקרה שלכם המוצר שלכם יצטרך לעבור מספר בדיקות שונות : בדיקת צעצועים לילדים מגיל 3 ומעלה , בדיקת חשמל בטריות  ובטיחות  הרכב החומרים גודלם ,  ובדקת רדיו …הערכה שתקינה כזאת תעלה לפס יצור 30,000 שקלים ותכלול מספר בדיקות משולבות  , למרות ש 30,000 שקלים נשמע הרבה מאוד כסף הוא לא  – היא מאשרת לכם שהמוצר עומד בתקן ופתוח ברמה גבוהה ולפי דרישה  , אם אתם מתכוונים ליצר את המוצר במשק מספר שנים ולמכור עשרות אלפים נגיד למכור 50,000 אלף יחידות במשך 6 שנים הרי עלות התקן פר מוצר  תהיה  פחות משקל .

 

הדבר השלישי : פטנט – זה סיפור מאוד מורכב – ראשית פטנט הוא הליך משפטי בו אתם מבקשים לשמור על זכיות ההמצאה שלכם דרך אישור המוצר שלכם שהוא בעצם המצאה ואין לאיש זכות לשכפל אותה או להעתיק ולייצר אותה ללא רשותכם ,  הבעיה שפטנט הוא פר מדינה הוא לקוח שנים רבות וכתיבת הפטנט הוא הליך יקר מאוד . לכן יש מדינות שהיכרו בהליך שנקרא קדם פטנט שעליות כמה מאות אלפי שקלים בלבד , והוא נותן לכם “הגנה זמנית” למשך שנה להציג  למשקעים או לבדוק את כדאיות השקעה בפטנט  היתרון שתגישו את הפטנט המלא תוך שונה  הוא יקבל את תאריך הגשת הקדם פטנט ולא וכך תרווחו שנה , אך לאחר שנה “הגנתו הזמנית” הזמנית תפוג ותחזרו לשלב ההתחלה  , עורכי  פטנטים לא אוהבים כלל קדם פטנט כי הוא למעשה מונע להרוויח את הסכום הגדול בפטנט מלא – אך בכל מקרה  שהוא בנושא זה יש להתייעץ עם עורך פטנטים  רשמי . אני ממליץ ללכת רק לעורך פטנטים עם רישיון אמריקאי  ובעל השכלה אקדמית בתחום ההנדסה או מדעים ולא לערוך פטנטים שהוא למעשה עורך דין – זה דעתי והמלצתי בלבד.

פיתוח אב טיפס - כרטיס אלקטרוני
פיתוח אב טיפס – כרטיס אלקטרוני

דבר נוסף שיש לבדוק האם כבר יש פטנטים זהים בשוק וכמה אתם שונים מהפטנט שכבר קיים – בנושא זה יש להתייעץ עם עורך פטנטים  ישר והגון  , שיתן לכם חוות דעת או כמה שעת יעוץ ,יבצע חיפוש במאגר הפטנטים , אם אתם מומחים בתחום שבו חשבתם על הפטנט למשל : יש לכם עסק למזון ומצאתם פטנט מדהים לקילוף ביצים , הרי כדאי שתקראו את הפטנטים של המתחים ויחד עם עורך הפטנטים תנסו להבין אם יש לכם חידוש או שינוי מהותי .

אם אין פטנט קיים , הייתי בודק כמה ניתן לייצר את המוצר שלכם עם שינויים וקלים ולעקוף אותו , תקפידו של עורך הפטנטים “להרחיב את הפטנט ” בצורה כזאת שגם יכלול הסבר והגנה  על שיטות נוספות ודגמים נוספים שהיו בעתיד  לכן בכל נושאים האלה יש להתייעץ עם עורך פטנטים .

תיכנון אב טיפוס נכון – ולא בחובזה

 

רובוטרוניקס  מפתחת ומייצרת מעגלים אלקטורנים ורובטיקה  ומודלים מותאאמים של robowild ל   ארדואינו רספברי פיי סיליקון לאב STM32 אטמל מיקרוצ’יפ  תקן 27001 iso

כתיבת תגובה