כיצד להפוך את הבינה המלאכותית לדמוקרטית יותר

מקור הכתבה www.scientificamerican.com

סוג חדש של מודל למידה בתחום בינה מלאכותית משתמש בהרבה פחות נתונים מאשר AIs קונבנציונאלי, ומאפשר לחוקרים עם משאבים מוגבלים לתרום

השנה, GPT-3, מודל שפה גדול המסוגל להבין טקסט, להגיב לשאלות ולהפיק דוגמאות לכתיבה חדשות, משך תשומת לב תקשורתית בינלאומית. המודל, ששוחרר על ידי OpenAI, עמותה מקליפורניה שבונה מערכות בינה מלאכותית למטרות כלליות, יש יכולת מרשימה לחקות את הכתיבה האנושית, אך גודלה העצום בולט לא פחות. כדי לבנות אותו, החוקרים אספו 175 מיליארד פרמטרים (סוג של יחידה חישובית) ויותר מ 45 טרה-בייט טקסט ממקורות סריקה משותפת, רדיט, ויקיפדיה וממקורות אחרים, ואז אימנו אותו בתהליך שכבש מאות יחידות עיבוד במשך אלפי שעות. .

GPT-3 מדגים מגמה רחבה יותר בבינה מלאכותית. למידה עמוקה, שהפכה בשנים האחרונות לטכניקה הדומיננטית ליצירת AIs חדש, משתמשת בכמויות עצומות של נתונים וכוח מחשוב כדי לתדלק מודלים מורכבים ומדויקים. משאבים אלה נגישים יותר עבור חוקרים בחברות גדולות ובאוניברסיטאות מובחרות. כתוצאה מכך, עולה ממחקר מאוניברסיטת ווסטרן, היה “דה-דמוקרטיזציה” ב- AI: מספר החוקרים המסוגלים לתרום להתפתחויות חדישות מצטמצם. זה מצמצם את מאגר האנשים שמסוגלים להגדיר את כיווני המחקר לטכנולוגיה מרכזית זו, שיש לה השלכות חברתיות. זה עשוי אפילו לתרום לכמה מהאתגרים האתיים העומדים בפני פיתוח AI, כולל פגיעה בפרטיות, הטיה וההשפעה הסביבתית של מודלים גדולים.

היום מקובל מאוד לשלב בתחום פיתוח אב טיפוס בחלק מהמוצרים בינה מלאכותית כדי להילחם בבעיות אלה, החוקרים מנסים להבין איך לעשות יותר עם פחות. התקדמות אחת שכזו נקראת “פחות מאחד” – למידת צילום (למידת LO-shot), שפותחה על ידי איליה סוכולוצקי ומתיאס שונלאו מאוניברסיטת ווטרלו. [Office1] [RK2] העיקרון העומד מאחורי למידת LO-shot הוא שהיא אמורה להיות אפשרות למדעי המחשב ללמוד על אובייקטים בעולם מבלי להאכיל דוגמה לכל אחד מהם. זה היווה מכשול מרכזי עבור מערכות AI עכשוויות, שלעתים קרובות דורשות אלפי דוגמאות כדי ללמוד להבחין בין אובייקטים. בני אדם, לעומת זאת, מסוגלים לעיתים קרובות להתפשט מהדוגמאות הקיימות על מנת לזהות פריטים חדשים שטרם נראו. לדוגמא, כאשר מוצגים צורות שונות, ילד מסוגל להבחין בקלות בין הדוגמאות ולזהות את היחסים בין מה שהוצגו לצורות חדשות.

 

כתיבת תגובה