תכנון מעגל אלקטרוני – בחירת קונקטורים \ מחברים .

תכנון מעגל אלקטרוני– קונקטורים .

הקדמה כמה מילים

Automotive wiring connector

אם יש משהו שתמיד הצחיק אותי בתכנון מעגל אלקטרוני  זה לעבוד אם חברות שמבזבזות ימים  \ חודשים על גבי ימים על הוזלת חלקים ב מספר דולרים בודדים ומעולם לא בודקות את עלות קונקטורים.

רוב המהנדסים שפגשתי עושסקים בתכנון מעגל אלקטרוני  בוחרים  קונקטורים  לפי גודל  ,הם אומרים נכון ” שיהיה קטן” .

לכן אקדים ואומר שאם המעגל שלכם יש  יותר מ 20 כניסות של קווים , מחוברים לכבילה

היגע הזמן לתת את הדעת , כמה לתת את הדעת המון …והוא חלק אינטגלרי בתכנון מוצר  ו בתכנון מעגל אלקטרוני .

כי אם מסתכלים בכנות על העניין  קונקטורים שעומדים בתקינה  UL מחברה בעלת שם כגון WE   MOLEX   TE  זה עסק יקר ורציני, כמה בעצם זה  יקר לא נעים להגיד אבל הקונקטור עם הצמות הרבה פעמים עולה יותר מן המעגל עצמו !!! כן זה לא הגיוני אבל בזמן שאנחנו  טוחנים  , סיליקון תיאום אימפדנס , תזר סננים הגנות  ורעשים , החברה שמוכרים לנו את הקונקטורים לוקחים נתח יפה  ומשובח , בתקציב, לכן אם כבר  אז כבר .

אז איך בעצם בוחרים קונקטורים ?

  1. תקינה – אני לא אכנס לדיון אבל אני לוקח רק קונקטורים בעלי תקן UL בלבד ותקן בעירה (נגד אש) כל הקונקטורים הסינים במחיר של 0.03 דולר ללא אבא ואמא לא נכנס למעגלים שאני מתכן , כי זה לא עומד בשום תקינה מערבית ,תקינה  לחוזק מכני ולא ברור מה הרכב הפלסטיק וסוג המתכת

 

  1. הספק (וואט) , זרם ומתח שיעבור דרך הקונקטורים אני אוהב לקחת מכפיל 3 .
Blue network cables neatly channelled into their specified ports.

כאשר תגישו לתקינה יש לציין לבודק שלקחתם מכפיל 3 וקבל את אישרו , יש שלוקחים מכפיל 1.5   זה הכל תלוי בתקינה  . אבל במערכות שפיתחתי בתחום התאורה אהבתי לקחת מכפיל 4 ,5 הסיבה במקרה של קצר רגעי המיקרוסאקנד או המיליסקאנד שהפיוז  ההגנה יכנס לפעולה בזרם של 6 אמפר מתח 120 וולט יש לכם הרבה מרווח הגנה .

 

  1. טמפרטורת עבודה  – יש לבדוק שטמפרטורה העבודה של הקונקטור מספיק גבוה לעמוד במצב הקיצוני שיהיה נתון המעגל למשך 24 שעות  לפחות אני אוהב 7 ימים להכניס לתנור בדיקות ולתת לדברים לרוץ – צריך לזכור שבתכנון מעגל מומלץ וצריך להכניס חיישן טמפרטורה או טרמופיוז שבמקרה שהטמפרטורה עוברת את טמפרטורת העבודה בו תכננתם את המעגל , הפיוז הטרמי נכנס לעבודה וקוטע את עבודת המעגל

 

  1. ספייקים , אם הקונקטורים שלכם יהיו חשופים לכל מני סוגי של ספיקים של זרם ומתח חיובי או שלילי יש לבדוק בדפי הנתונים שהקונקטור יודע לעמוד בזה , במקרה של ספק ניתן להעביר שאלה ליצרן .

 

  1. חוזק מכני , טוב פה מתחיל העסק להסתבך מאוד ! הדבר הראשון שיש לשאול כמה פעמים בחיי המוצר יוכנס תקע הקונקטור , לתקע הקונקטור  חלק מדפי הנתונים מציינים את זה וחלק יש שתי דגמים – דגם רב פעמי , כמו   USB    של טלפון שמוטען כל לילה ואף פעמים ביום לפעמים ויותר אם הטלפון ישמש 3 שנים אזי קרוב ל 365 יום בשנה כפול פעמים ביום כפול 3 שנים הנה יש לכם מספר פעמים , שזה בערך 2200 פעמים אם נקח מכפיל בטיחות 3 ועייפות החומר בשלוש שנים בחיי הקונקטור , הרי אנו דורשים מהקונקטור לעמוד ב 6600 פעמים – שזה מספר עצום יחסית לרכיב כל כך קטן. במקרה זה יהיה עלינו לבדוק שהקונקטור מסוג שמיועד לעמוד בעומסים ובליה כזאת , גם זווית הכנסה וחליצה הינה דבר חשוב ופה צריך שההגנה שכל הכנסת ושליפת הקונקטור תיהיה כך שהקונקטור ישלף ויוכנס בזווית הנכונה .

 

  1. התאמת הפנים והלוחץ – חובה חובה ואומר שוב חובה להתאים את הפינים שהגדיר היצרן – בכל קונקטור שיש לחבר פנים – שי לקחת בדיוק ב 100% את המק”ט שהגדיר היצרן , גם אם זה ניראה לכם מתאים , רק מה שהגדיר היצרן – גם בשלב האב טיפוס רק מה שהגדיר היצרן , חוט חשמל \ כבל שלא יושב טוב עשוי להתנתק , ליצור ספייקים להתעקם ועוד רשימה של בעיות – שבחירה של הפין המדויק שבחר היצרן מבטיחה לכם שהיצרן בדק אותם וכל גם התקינה שבדקה את הקונקטור .

הלוחץ הינו אותו מכשיר שלוחץ ומחבר את הפין לחוט החשמל , הלוחץ שאתו נבנתה הצמה חייב בשלב הפס יצור אצלכם , והיצרן או המרכיב להיות בדיוק הלוחץ שהגדיר היצרן  בתכנון מעגל אלקטרוני גם המרכיב הזה הוא חלק חשוב באב הטיפוס , ופס היצור

 

  1. בדיקת אש וקצר בקונקטור יש לקחת  בתכנון מעגל אלקטרוני , אם מדברים על תקינה FCC , EMC  ,EMI  הכל חשוב ויפה אך תכלס מה שחשוב זה בטיחות אש במקרה של קצר , הקונקטור עם תקן מבפורט מה מרחב העבודה של היצרן תיכנון ועל פי זה יש להתאים כגם את פיוז ההגנה , במקרה של קצר יש חברות שמפלחות את הקונקטור לסוג של POWER LINE    בחירה של קונקטור מסוג זה שעומד בתקן בתכנון מעגל אלקטרוני  מבטיחה לכם שיטת הגנה נוספת שהחומרים שממנו מורכב הקונקטור יעמדו בקצרים ועומסים הנדרשים   , אם זאת גם פה חוברה להכניס פיוז הגנה כך שלא יהיה חציה איזור העבודה של המעגל , גם לשרידות עבודה וגם במקרה של כשל כולל .

 

  1. ניראות והתאמה לקופסא – קונקטור צריך לשבת יפה בתוך הקופסא , בסוף הלקוח או הטכנאי המרכיב את המערכת או המוצר מתרשם גם מיופי , יש הרבה מאוד דגמי רכבים שרק ניראים טוב ובכל אופן רוכשים אותם – גימור המוצר צריך להיות מושלם ולכן התאמה לזיווד צריכה להיות טובה וחלקה .

 

  1. עמידה בתנאי מזג האויר ורטיבות לחות במעגל חשמלי – זה נושא לפני עצמו למאמר  , אך אם המערכת שלכם מוצבת בחוץ יש לבדוק עמידה לקרינה UV מהשמש  במעגל חשמלי , לחות , חדירה של עדי מים , או גשם פה ידרשו אטימות  ותקן יצרן שמוגדר ip67   ip65  ip68  ועוד  . גם תקן אבק גודל חלקיקים , או סביבה חולית מדברים או חשיפה לרוחות כל אלה צריכים להילקח בחשבון בתכנון מעגל אלקטרוני בתכנון מוצר אלקטורני

 

רובוטרוניקס עוסקת בפיתוח תכנון מעגלים אלקטורנים ויצור מעגלים אלקטורנים 

רובוטרוניקס  מפתחת ומייצרת מעגלים אלקטורנים ורובטיקה  ומודלים מותאאמים של robowild ל   ארדואינו רספברי פיי סיליקון לאב STM32 אטמל מיקרוצ’יפ  תקן 27001 iso

כתיבת תגובה